Na oplevering van uw hostingpakket kunt u standaard nog niet mailen en dient u een mailadres aan te maken in uw controlpanel.
Log allereerst in op DirectAdmin.
Zodra u ingelogd bent, vindt u onder ‘E-mail Management’ een link ‘E-Mail Accounts’.
Zodra u daarop klikt krijgt u een overzicht van alle mailaccounts. Bij een nieuw hostingpakket is dit er slechts één.
Deze kunt u niet gebruiken voor mail, maar fungeert als notificatie adres en voor spamafhandeling.
Klik op “Create mail account” waar u een mailadres en wachtwoord kan kiezen. U kunt bij Email Quota een opslaglimiet instellen in MB.
Om te bevestigen klikt u op ‘Create’.
Na het aanmaken van uw mailaccount kunt u via www.uwdomein.nl/webmail inloggen met de door u gekozen login gegevens.
Verder kan het uiteraard gekoppeld worden aan een gewenste mail cliënt.
Het kan zijn dat u iemand anders uw website wil laten uploaden, maar uw eigen inloggegevens voor uzelf wilt houden.
U kunt hiervoor een nieuw FTP account aanmaken. De eerste stap is om in DirectAdmin onder ‘Your Account’ naar ‘FTP Management’ te gaan.
Vervolgens klikt u op ‘Create FTP account’.
Vul in het volgende menu een gebruikersnaam en wachtwoord in voor de nieuwe FTP gebruiker, en kies tot welke mappen hij toegang heeft.
Domain:
Deze optie zorgt ervoor dat de gebruiker toegang heeft tot de mappen public_html, private_html, mail, domains, en backup.
FTP:
De gebruiker heeft alleen toegang tot de map public_ftp
User:
Deze optie maakt een nieuwe map aan met als naam de nieuwe FTP gebruiker. In het bovenstaande voorbeeld zou dat ‘public_html/voorbeeld’ en dus http://uwdomein.nl/voorbeeld zijn.
(Als er een subdomein zou zijn genaamd ‘voorbeeld’, zou deze gebruiker dus toegang hebben tot http://voorbeeld.uwdomein.nl)
U kunt ook zelf een map kiezen.
Een vakantiebericht is, in tegenstelling tot een autoresponder, een automatisch antwoord die in een door u ingestelde periode wordt gestuurd.
Een autoresponder staat dus altijd aan, en een vakantiebericht alleen in een bepaalde periode.
Om een vakantiebericht in te stellen klikt u in DirectAdmin onder ‘E-Mail Management op Vacation Messages’
Klik op ‘Set Vacation Message’. Hier kunt u uw vakantiebericht instellen.
Hier stelt u het account in die de berichten moet sturen, het bericht zelf, en de periode waarin u afwezig bent.
Bestanden uploaden en beheren in DirectAdmin is altijd mogelijk, waar u zich ook bevindt. Dus als u zich in een situatie bevindt waar u even geen FTP kunt gebruiken, kan het handig zijn om de File Manager van DirectAdmin te gebruiken.
– Klik in DirectAdmin op het icoon van de File Manager.
Uploaden
Blader naar de map waar u de bestanden wilt uploaden (meestal is dat domains/uwdomein.nl/public_html), en klik onderaan de pagina op ‘Upload files to current directory’. U komt op een pagina terecht waar u uw bestanden kunt kiezen.
Bestanden en mappen maken
Om een nieuwe map te maken, typt u naast ‘Create New Folder’ de naam van de nieuwe map in en klikt u op ‘Create’.
Om een nieuw bestand te maken, typt u naast ‘Create New File’ de nieuwe bestandsnaam in en klikt u op ‘Create’.
Bestanden bewerken
Klik naast het bestand dat u wilt bewerken op ‘Edit’. U kunt eventueel een andere bestandsnaam kiezen.
Klik als u klaar bent op ‘Save As’.
Kopiëren en verplaatsen
Om bestanden te kopiëren of verplaatsen, maakt u gebruik van het klembord (Clipboard). Selecteer eerst de bestanden die u wilt kopiëren of verplaatsen, en klik dan op de knop ‘Add to clipboard’. Blader vervolgens naar de map waar u de bestanden wilt laten. Klik op ‘Copy Clipboard Files here’ om ze te kopiëren, of op ‘Move Clipboard Files here’ om ze te verplaatsen.
Verwijderen
Om een bestanden/mappen te verwijderen, selecteert u wat u wilt verwijderen, en klikt u op ‘Delete’.
Gecomprimeerde bestanden uitpakken
Het is ook mogelijk om een gecomprimeerde bestanden (.tar.gz en .zip) uit te pakken. Hiervoor moet u eerst het bestand uploaden en dan kunt u ze uitpakken door naast het bestand op ‘Extract’ te klikken.
Wat is FileZilla?
FileZilla is een FTP-cliënt waarmee u eenvoudig uw website kunt uploaden. FileZilla heeft een overzichtelijke interface. Het hoofdvenster toont:
- Dienstmededelingen
- Bestanden die u wilt uploaden
- Bestanden die al op uw server of webspace staan
- Actieve voortgang van de bestandsoverdracht (het upload-proces)
U kunt FileZilla hier downloaden: https://filezilla-project.org/download.php?show_all=1
Op elke DirectAdmin omgeving kan per domein voor twee verschillende PHP versies worden gekozen.
Wanneer u inlogt via DirectAdmin, klikt u op onder ‘Your Account’ op ‘Domain Setup’.
Klik op de domeinnaam waarvan u de PHP versie wilt wijzigen.
U kunt nu onderaan de pagina uw PHP versie wijzigen voor ‘First PHP’ en ‘Second PHP’.
First PHP:
Deze instelling wordt gebruikt voor alle bestanden die met .php eindigen.
Dit is meestal het enige wat u aan moet passen.
Second PHP:
Deze instelling wordt alleen gebruikt wanneer het bestand eindigt met .php, gevolgd door het versienummer. Voor PHP 5.6 zou dit dus zijn: .php56
Selecteer uw gewenste versie en klik op ‘Save’.
U maakt gelijk gebruik van de door u ingestelde versie.
In DirectAdmin kunt u Apache logs bekijken. Hiervoor logt u in op DirectAdmin en klikt u op het betreffende domein.
Klik onder ‘Your Account’ op ‘Site Summary / Statistics / Logs’.
Bovenaan die pagina ziet u de link ‘Backed up Web Logs’ waar u de apache logs kunt vinden.
Een mailserver heeft de eigenschap bij uitgaande mail eerst te controleren of het doeldomein aanwezig is op de server. Als dit het geval is, heeft het de neiging dit eerst lokaal af te leveren alvorens het gaat kijken waar de mail daadwerkelijk gehost wordt (MX records). Kortom, host u uw mail elders, stuurt u vanaf dat domein (via bijvoorbeeld een contactformulier) een mail naar datzelfde domein en komt het niet aan? Controleer dan de volgende instelling.
Log allereerst in op uw controlpanel DirectAdmin. Als u meerdere domeinnamen aan uw pakket heeft gekoppeld, klikt u op dat domein.
Vervolgens gaat u naar “MX Records” waar u het vinkje “Local Mail Server” uitschakelt.
Mijn diskruimte wordt niet ververst
Elke nacht wordt de gebruikte diskruimte van users gecontroleerd. De statistieken worden dus niet realtime ververst. Als u diskruimte opschoont, kunt u het resultaat de volgende dag pas bekijken. U kunt ook deze diskusage handmatig verversen in DirectAdmin.
In DirectAdmin gaat u hiervoor naar Site Summary / Statistics / Logs. In de tabel Setting vindt u “Total Disk Usage (MB)” waar u op Update klikt.
Is uw diskruimte vol?
Elke nacht sturen wij mails naar klanten waarvan de diskruimte bijna of geheel over zijn limiet zit. U kunt overwegen diskruimte op te schonen door bestanden te verwijderen óf te upgraden naar een volgend pakket. Voor een upgrade stuurt u een verzoek naar support@hostingformule.nl.
Hoe ruim ik mijn disk op?
Via FTP of DirectAdmin ziet u een mappenstructuur. In deze mappen kunt u bladeren om te zien waar veel diskruimte in beslag genomen is. U kunt mappen verwijderen om diskruimte vrij te maken.
Wanneer u een hostingpakket heeft afgenomen maar (nog) niet beschikt over een domeinnaam, kunt u door een eenvoudige aanpassing uw website bezoeken.
- Allereerst opent u de map C:\Windows\System32\drivers\etc met kladblok, als administrator.
- In deze map vindt u het bestand ‘hosts’. Kopieer deze naar uw bureaublad en open het bestand met kladblok.
Hier voegt u een IP adres van de server en het domein welke in uw DirectAdmin actief is toe, onderaan uw document.Voorbeeld:
12.34.567.890 www.uwdomeinnaam.nl uwdomeinnaam.nl
Format: [ipadres] [www-domein] [nonwww-domein]
Wanneer u deze regel toevoegt, zal ‘www.uwdomeinnaam.nl’ verwijzen naar het opgegeven IP adres. Maakt u de domeinnaam ‘uwdomeinnaam.nl’ aan op uw hostingpakket, dan kunt u via www.uwdomeinnaam.nl uw website benaderen. Vergeet het bestand hosts niet weer terug te plaatsen naar waar hij vandaan kwam.
Let op: Verander “uwdomeinnaam.nl” in het domein dat u wilt testen / gebruiken.
Let op: Verander 12.34.567.890 in het IP van uw hosting pakket / server.
Nadat u dit heeft gedaan, is het verstandig de DNS cache van uw computer te legen. Klik op Start -> uitvoeren, typ daar “cmd” en klik op enter. In het zwarte scherm typt u “ipconfig /flushdns” Hierna kunt u ook gelijk testen of het werkt, door naar uw domein te pingen. Als het goed is krijgt u nu het IP terug van de server waar uw hosting pakket op is geactiveerd.
Let op: Vergeet na het testen niet het bestand ‘hosts’ weer aan te passen en de toegevoegde regel te verwijderen.
Phishing is een vorm van internetfraude, waarbij mensen naar een website worden gelokt welke lijkt op een echte website, terwijl het een valse website betreft. Op een phishing website wordt vaak gevraagd in te loggen of gegevens te controleren. Vervolgens zijn de internet criminelen in het bezit van inloggegevens, met alle gevolgen van dien.
Als advies geven wij aan u mee eventuele CMS systemen en overige online applicaties te voorzien van de meest recente updates. Hier worden meestal beveiligingslekken uit het systeem gehaald. Geef daarnaast nooit onnodige mappen en bestanden ’777 rechten’.
Gegevens van een bestaande user, kunt u wijzigen bij ‘List users’. Deze optie vindt u op de hoofdpagina van Direct Admin. In een tabel zijn alle users met enkele gegevens weergegeven. U kunt een user verwijderen door op de rode kruis naast de gebruikersnaam van de user te klikken. Klikt u op het groene vinkje ernaast (suspend user), zullen de websites van deze users niet meer bereikbaar zijn, totdat u op ‘unsuspend user’ klikt.
Wanneer u op een gebruikersnaam van een user klikt, kunt u enkele gegevens, zoals het mailadres, de gebruikersnaam en de taal wijzigen. Ook kunt u hier het wachtwoord resetten, zodat een nieuw wachtwoord per mail naar het opgegeven mailadres wordt verstuurd. Links bovenin krijgt u de optie om in te loggen als de user. Ook kunt u kiezen voor ‘Modify User [gebruikersnaam]‘. Wanneer u klikt op de optie ‘Modify User [gebruikersnaam]‘, kunt u meerdere gegevens van deze user aanpassen. Zo kunt u deze user lid maken van een andere user package. Ook kunt u specifieke mogelijkheden en beperkingen opgeven, wanneer u deze user een hostingpakket op maat aanbiedt. Vergeet niet rechtsonder op de button ‘save’ te klikken.
Met WordPress maak je in een handomdraai een professionele website.
Het maakt niet uit of je thuis bent of onderweg.
Bewerken kan vanaf nu ook via je tablet of mobiele telefoon.
Na je bestelling ontvang je meteen de logingegevens van jouw WordPress-omgeving.
Als je met deze gegevens inlogt, kun je direct beginnen met het werken aan je website.
Zo heb je binnen no-time je site online
Voordelen WordPress
● Razendsnelle laadtijd van de website
● Ondersteuning van de Nederlandse taal
● Volledig naar eigen wens samen te stellen met thema’s
● Plug-ins beschikbaar voor aanvullende mogelijkheden
● Bewerken via computer, tablet of telefoon.
Populair | Gebruiksvriendelijk |
Direct aan de slag |
Niet alleen bloggers gebruiken WordPress. Ook ondernemers en bedrijven hebben dit populaire CMS ontdekt. |
WordPress is geschikt voor zowel beginners als gevorderden. Met thema’s en plug-ins richt je jouw site naar eigen wens in. |
Wij sturen je meteen de logingegevens |
Mogelijkheden in WordPress
- WordPress Thema’s
Bepaal zelf aan de hand van WordPress thema’s hoe je website eruit komt te zien.
De weergave wordt ook automatisch aangepast aan een mobiel of tablet. - WordPress in het Nederlands
WordPress ondersteunt Nederlands en veel andere talen. Dit zorgt ervoor dat het systeem gemakkelijk te gebruiken is.
Je stelt zelf in welke taal je gebruikt. - WordPress Support
WordPress heeft een supportwebsite waar gebruikers elkaar helpen. Hier kun je zelf ook vragen stellen of anderen adviseren.
Je staat er dus niet alleen voor. - WordPress Plug-ins
Met WordPress plug-ins is bijna alles mogelijk. Momenteel zijn er ruim 21.000 plug-ins beschikbaar voor je website.
Voeg de plug-ins naar eigen wens toe. - WordPress en Social Media
De integratie van social media op je WordPress website is geen probleem.
Het koppelen en automatiseren van social media gaat bij WordPress eenvoudig. - Automatische Installatie
De installatie verloopt bij ons automatisch. Je hoeft dus niets te doen.
Als de installatie is voltooid, ontvang je de gegevens om in te loggen en kun je er direct mee aan de slag.
Hoe beheer je de DNS-records?
DirectAdmin biedt de mogelijkheid om de DNS-gegevens voor je eigen domeinnamen te beheren. DNS (Domain Name System) is het systeem wat gebruikt wordt om domeinnamen om te zetten in IP-adressen en daarmee een belangrijk component van het internet. Het is te vergelijken met een telefoonboek: hierin kunnen ook nummers worden opgezocht bij namen.
Het DNS-systeem bestaat uit een groot aantal ‘nameservers’ verspreid over het internet, welke allemaal beschikken over informatie van een klein stukje internet. Zo is er voor alle .nl-domeinnamen een server die vertelt waar gegevens over specifieke .nl-domeinnamen gevonden kunnen worden. Vervolgens verwijzen deze weer door naar de juiste server waar het domein gevonden kan worden. Deze doorverwijzingen gaan ook weer door middel van DNS.
Omdat DNS zo’n belangrijk onderdeel is van het internet, kan een verkeerde wijziging de website onbereikbaar maken. Indien je geen ervaring hebt met het beheren van DNS is het wellicht een goed idee om dit door iemand anders te laten doen, of onze helpdesk te mailen zodat wij de betreffende wijzigingen voor je kunnen uitvoeren. Hiermee voorkom je dat je website onbereikbaar wordt wanneer je een verkeerde wijziging aanbrengt.
DirectAdmin
Het DNS-beheer van de hoofddomeinnaam in DirectAdmin is, na activering, te vinden onder de knop ‘DNS Management’ in het hoofdscherm.
Vervolgens kun je zelf records toevoegen door naast het gewenste type de benodigde gegevens in te voeren en op ‘Toevoegen’ te klikken. Je kan records verwijderen door naast een bestaand record op het vinkje te klikken en vervolgens onderaan op ‘Verwijder geselecteerde’ te klikken.
Record-types
In ‘DNS Management’ is het vervolgens mogelijk om ‘records’ (adresregels) toe te voegen. Ieder record heeft zijn eigen functie. In de meeste gevallen zal een A-record, CNAME-record of MX-record aangepast moeten worden.
- A-record De A-record wordt gebruikt om een domeinnaam (of subdomein) door te verwijzen naar een IPv4-adres. Zo zal het record ”voorbeeld.nl. A 123.45.67.89” het domein voorbeeld.nl doorsturen naar 123.45.67.89.
- CNAME-record De CNAME-record, of Canonical Name record, verwijst een domeinnaam door naar een andere domeinnaam: het aanmaken van aliassen. Zo verwijst bijvoorbeeld ”voorbeeld.nl. CNAME jedomein.nl.” het domein voorbeeld.nl naar hetzelfde IP-adres waar jedomein.nl naar verwijst. Een doorverwijzing naar een andere website kan in het algemeen niet met enkel een CNAME-record worden verzorgd, aangezien de server waar naar wordt verwezen ook geconfigureerd moet worden om deze domeinnaam te behandelen. In het algemeen is ‘Site Redirection’ een betere optie hiervoor.
- MX-record MX-records (Mail Exchanger records) geven aan welke server(s) worden gebruikt voor de afhandeling van mail aan een specifieke domeinnaam. Omdat het mogelijk is om meerdere e-mailservers op te geven, is het ook mogelijk om een prioriteit aan een server toe te kennen. Als een server met prioriteit 10 niet beschikbaar is, dan wordt gekeken naar servers met prioriteit 20, et cetera.
De onderstaande record-types worden minder vaak gebruikt:
- AAAA-record De AAAA-record is een uitbreiding op het A-record: deze is bedoeld voor IPv6-adressen. Deze wordt op het moment niet zoveel gebruikt, maar zal in de toekomst steeds meer toe worden gepast.
- NS-record Met NS-records kan aan worden gegeven welke nameservers moeten worden gebruikt voor de subdomeinen van het opgevraagde domein.
- SRV-record De SRV-record is een niet heel vaak gebruikt record om speciale services voor de domeinnaam in te stellen.
- TXT-record Met TXT-records kan tekst toe worden gevoegd aan de DNS-gegevens voor extra opties. Dit wordt meestal gebruikt voor SPF (Sender Policy Framework), dat aangeeft welke mailservers namens een bepaald domein mogen mailen.
- Een bijzonder type is de PTR-record. Dit record wordt gebruikt voor het instellen van ‘Reverse DNS’: het zoeken van een domeinnaam bij een IP-adres (andersom dus).
Benodigdheden
Als je klaar bent om de website te uploaden heb je de volgende gegevens nodig:
• FTP gebruikersnaam
• FTP wachtwoord
• FTP programma
Uploaden van je website met FileZilla
FileZilla is een FTP-programma welke een verbinding maakt tussen je computer en de server van Hosting Formule.
Het programma ziet er als volgt uit:
Het scherm is in tweeën opgedeeld. Aan de linkerkant staan de mappen en bestanden op je eigen harde schijf en de rechterkant is je schijfruimte op de server van Hosting Formule.
In het witte vlak aan de bovenkant van het scherm komen alle FTP-commando’s in te staan. Het onderste vlak is de wachtrij voor de bestanden en mappen die je wilt uploaden of downloaden.
Verbinding maken met de website
Gebruik je FileZilla voor het eerst, voeg dan eerst je website toe aan het programma.
Klik linksboven in het menu op ‘Bestand’ en vervolgens op ‘Sitebeheer’.
Klik op ‘Nieuwe site’ om een nieuwe verbinding naar je website op te zetten. Vul de volgende gegevens in:
• ‘Host’: je domeinnaam (bijvoorbeeld: uwdomeinnaam.nl).
• ‘Poort’: 21.
• ‘Protocol’: selecteer ‘FTP–File Transfer Protocol’.
• ‘Encryptie’: selecteer ‘Gebruik gewone FTP’.
• ‘Inlogtype’: selecteer ‘Normaal’.
• ‘Gebruiker’: je FTP-gebruikersnaam.
• ‘Wachtwoord’: je FTP-wachtwoord.
• Klik op ‘Verbinden’.
Uploaden van de website
Om je website te uploaden naar de server van Hosting Formule is het belangrijk dat je de website in de juiste map zet.
• Selecteer de map ‘pubic_html’ en dubbelklik om deze te openen.
• Aan de linkerkant van je scherm zoek je de mappen en bestanden van je website op die je wilt uploaden.
• Selecteer alle mappen en bestanden met de toetscombinatie Ctrl+A.
• Klik nu met je rechtermuisknop op een willekeurige map en selecteer ‘Uploaden’.
• Check onderin het scherm welke bestanden in de wachtrij staan en wat de voortgang van het downloaden is.
• Is je wachtrij leeg, dan is je website geüpload. Bekijk je website via je domeinnaam in je internetbrowser.
U dient de volgende stappen te doorlopen voor het online zetten van uw website:
– Registreer uw gewenste domeinnaam.
– (Indien u de domeinnaam reeds elders heeft geregistreerd kunnen wij deze kosteloos voor u verhuizen.)
– U heeft ruimte nodig op een speciale server van Hosting Formule waarop u uw website plaatst,
– een hostingpakket.
– Nadat u een hostingpakket heeft besteld, ontvangt u van ons de logingegevens.
Een overzicht van onze hostingpakketten:
Starterspakket | Basispakket | Uitgebreid | WordPress | |
Ruimte (MB) | 250 | 1000 | 5000 | 5000 |
Mailboxen | 5 | 10 | 25 | 25 |
Dataverkeer | 1 GB | 5 GB | 10 GB | 10 GB |
Back-up | JA | JA | JA | JA |
Database | 1 | 5 | 10 | 5 |
Prijs | € 10,00 | € 20,00 | € 35,00 | € 39,00 |
Onze WordPress hosting laadt WordPress pagina’s maar liefs vijf keer sneller dan gewone webhosting servers!
Daardoor wordt uw WordPress website beter gevonden door zoekmachines zoals Google. Bovendien zorgt het voor een prettige surfervaring voor uw bezoekers.
WordPress snelheid
Dankzij een unieke setup laden websites welke via HostingFormule gehost worden namelijk ook zonder speciale plug-ins of configuraties tot wel vijf keer sneller.
Monitoring
Dankzij New Relic monitoring stellen wij performance problemen binnen uw WordPress website eenvoudig vast.
Backup
Wij maken dagelijks een back-up van alle WordPress websites naar een ander datacenter. Daardoor kunnen wij de websites altijd volledig herstellen.
Tevens maken wij dagelijks een volledige back-up van uw e-mail, website en databases.